Are We There Yet? Online gesprekkenreeks over activisme en welzijn in het nachtleven.

Het nachtleven in een stad creëert een weefsel van gemeenschap, verbondenheid en vrijheid. Wat gebeurt er als die connecties worden verbroken? Hoe vinden we dan gelijkgestemden? Hoe smeden we banden en kunnen we verbondenheid ervaren?

Met het focusprogramma 'Are We There Yet?' nodigt Beursschouwburg haar publiek uit om stil te staan bij uithoudingsvermogen, veerkracht, (zelf)zorg en duurzaamheid. Hoe hou je jezelf, elkaar en andere dingen in stand? In de online gesprekkenreeks Conversations on not being there ... yet brengt Beursschouwburg panels samen om het te hebben over deze thema's binnen het nachtleven. Hoe kunnen we meer safe(r) spaces creëren, een beleid ontwikkelen om onze underground scenes te beschermen, en kunnen we werken aan een duurzame en eerlijke muziekindustrie? Welzijn, activisme en radical care zijn een aantal van de onderwerpen die aan bod komen.

Rojin Açilan van het collectief Bledarte modereerde de eerste conversation op 17 februari. Brusselse DJs en vriendinnen Rokia Bamba, ILL SYLL en Fatoosan draaien al jaren in dezelfde circuits. In dit gesprek delen ze hun ervaringen als DJs die ook mama zijn. Wat is de invloed van het moederschap op de carrière van een DJ? Maken genderrollen dat die invloed anders is voor moeders dan voor vaders? Wat kan de nightlife- en festivalsector doen om meer inclusief te zijn voor mama’s?

Op 23 februari ging Marnie Slater van Mothers & Daughters in gesprek met collectieven die actief aan gemeenschapsvorming doen in het nachtleven. Hoe kunnen we safer spaces creëren voor communities die nog te vaak worden uitgesloten? Hoe groot is de nood aan zulke plekken in Brussel? Wat kunnen we leren van Londen, Berlijn of Amsterdam waar zulke plaatsen wel makkelijker te vinden zijn? In het panel zetelen Maha Youssef van Sehaq Queer Refugees Group in Amsterdam, Marie Scheins van NaastMonique en Amari Bouzin van ROYALE.

De Conversations van maart staan in het teken van Black History Month. Op 3 maart gaat een panel in gesprek over hun ervaringen als zwarte persoon in het nachtleven en op festivals. Zijn er safe(r) spaces of niet-gemengde plekken nodig, mogelijk en haalbaar? Wat kan Brussel leren van initiatieven zoals PLURI (Peace.Love.Unity.Respect.Initiative) in Montreal over inclusiviteit en veiligheid op de dansvloer? Hoe kunnen we veiligheidspersoneel op feesten, concerten en festivals afschaffen of herstructureren? De sprekers in dit panel zijn John Akwete (JeuneClyde/NDUNGU), Rachael Moore (SHAKEDOWN), Célia Lutangu (Wu-Tangu) en Aïsha Vertus (Gayance).

Op 10 maart nodigen Beursschouwburg, VICE en Black History Month België een panel uit om het te hebben over black aesthetics en hoe elementen uit de zwarte cultuur worden (her)toegeëigend door de modewereld en in het nachtleven. Van ballroom tot hip-hop cultuur, van haarstijlen tot zelfs nagels. De sprekers van dit panel worden binnenkort bekendgemaakt.

Volg de gesprekken live op beursschouwburg.be of herbekijk ze nadien.

Woensdag 17 februari 19u00
Conversations on being a mother and a DJ
In het Frans, gemodereerd door Rojin
 Açilan van Bledarte Collective