Vrouwen* programmeren vrouwen* op prominente Brusselse concertlocaties

Voor Internationale Vrouwendag en hun tweede verjaardag brengt Psst Mlle met het festival Intersections verschillende genres, venues en organisaties samen.

Op 7 en 8 maart bundelen 10 vrouwelijke programmatoren hun krachten voor een festival met enkel vrouwelijke* artiesten in zes prominente Brusselse huizen: Ancienne Belgique, Beursschouwburg, C12, FFORMATT, LaVallée en VK.

PSST MLLE

Psst Mlle is een platform dat vrouwen* in de culturele en artistieke sector ondersteunt en promoot tijdens multidisciplinaire evenementen. Sinds twee jaar organiseert Psst Mlle concerten, feesten, workshops, lezingen en expo's waarin vrouwelijke* kunstenaars, maar ook feministische thema's als seksueel plezier, samenwerking en genderkwesties aan bod komen.

*die zich als vrouw identificeren

TIEN PROGRAMMATOREN

"We bundelen onze krachten om samen iets groters te creëren, in plaats van alleen. De muziekindustrie is te hard om niet zo te werken." Souria Cheurfi - oprichter van Psst Mlle en hoofdredacteur bij VICE Belgium

"Door in te gaan tegen de gangbare opvatting dat womxn met elkaar concurreren en het tegenovergestelde te doen, doen we een verrot systeem wankelen. Voor mij persoonlijk voelt het als een daad van rave-ellion." Noemi Cano - oprichter van Missfitte

"Womxn en hun energie blijven me verbazen. Ook al worden we voortdurend naar beneden geduwd en worden we aangeleerd ons minderwaardig te voelen, onze creativiteit vindt altijd een weg naar buiten. We werken op alternatieve en atypische manieren in een maatschappij die resultaatgericht en competitief is. Deze samenwerking tussen locaties, promotors, artiesten en genres is daar het perfecte voorbeeld van. Ik ben erg blij dat ik deel kan uitmaken van een beweging die laat zien dat er alternatieven zijn." Rrita Jashari - DJ & muziekprogrammator bij VK

"In een wereld waar alles gericht is op het individu, en een muziekindustrie waarin de concurrentie de overhand heeft, is het zo inspirerend om gelijkgestemde programmatoren te vinden en deel uit te maken van een samenwerking waarin passie, enthousiasme en het ondersteunen van vrouwelijke artiesten en curatoren centraal staan." Astrid De Sterck - muziekprogrammator bij Ancienne Belgique

"Het systeem wil dat we makkelijk te manipuleren individuen zijn. Wel, dan creëren we ijzersterke collectieven!" Diana Barreto - DJ & mede-oprichter van Tropical DJipsies en Festa Afrotuga, mede-organisator van Rebel Up en Giraffes & Penguins

"Ik ben blij te zien dat zoveel vrouwen deel uitmaken van de muziekindustrie als muzikant, DJ, organisator, promotor, technieker, communicatiemedewerker... Ik hoop dat er nog veel meer zullen volgen." Gilke Vanuytsel - muziekprogrammator bij Beursschouwburg

"Intersections is niet alleen een groep vrouwen die in de muzieksector werken en laten zien dat 'ze het kunnen', het is ook een manier om samenwerking tussen culturele instellingen en onafhankelijke vrouweninitiatieven te bevorderen." Sara Dziri - DJ, muziekproducent, mede-oprichter van Not Your Techno en oprichter van Souk Sessions

"Als selector probeer ik de rollen te benadrukken die womxn spelen en hebben gespeeld in witte, cis-male gedomineerde omgevingen zoals de punk, post-punk en industrial scènes, waar ze vaak onzichtbaar werden gemaakt of als minder belangrijk werden beschouwd." Marouchka Payen - DJ

"Laten wij, womxn, de handen in elkaar slaan. Laten we samenwerken en datgene doen dat ons gelukkig maakt. Laten we met passie werken aan onze dromen." Yasmine Dammak - mede-oprichter van Not Your Techno

"Muziek is een ervaring. Voor mij is het belangrijk dat we elkaar hierin kunnen steunen. Het maakt niet uit of de artiesten vrouw zijn, dicht of ver wonen, of vrienden zijn. Zolang ze maar coole dingen maken en kunnen bijdragen aan die ervaring." Maïsha Amany - muziekprogrammator bij Ancienne Belgique

ACHTTIEN ACTS OP ZES LOCATIES

7 maart • Intersections - C12 (techno)
Programmatie door Souria Cheurfi
Tinkling - met dansperformance van Talitha De Decker
Bora Bora (DJ set)
tickets

7 maart • Intersections - FFORMAT (techno)
Programmatie door Souria Cheurfi & Noemi Cano
Bora Bora
Stellar Om Source
Fleur (AV live)
Anna Yad
tickets

7 maart • Intersections - VK (global sound)
Programmatie door Rrita Jashari & Diana Barreto
Tropical DJipsies
La Sirocco
MIMI B2B Rrita
Nídia
tickets

7 maart • Intersections - Beursschouwburg (punk/wave)
Programmatie door Gilke Vanuytsel & Marouchka
Rumours (live)
PEGA (live)
Marouchka
tickets

8 maart • Intersections - La Vallé (techno)
Programmatie door Sara Dziri & Yasmine Dammak
RAG
Soumaya Phéline
DJ Dziri
tickets

8 maart • Intersections - Ancienne Belgique (hip hop)
Programmatie door Astrid De Sterck & Maïsha Amany
Amalyah (live)
Mathilde Fernandez (live)

LAISSE LES FILLES TRANQUILLES LANCEERT NIEUWE CAMPAGNE

'Create an inclusive music industry' is de naam van de nieuwe campagne van Laissez Les Filles Tranquilles in samenwerking met de AB. Met zes nieuwe slogans en posters pakt het feministische collectief genderongelijkheid in de muziekindustrie aan. De campagne is te zien op de zes locaties van Intersections.

SEKSUELE INITIMIDATIE IN HET NACHTLEVEN

Na de campagnes over racisme en diversiteit in België, pakt VICE seksuele intimidatie in het uitgaansleven aan. Het Intersections festival is voor Souria Cheurfi het uitgelezen moment om de derde campagne van 'Diversideas' te lanceren. Hierin vertellen zes mensen over hun ervaringen en dragen ze oplossingen aan. Een preview is te zien op de zes festivallocaties van Intersections. Vanaf 8 maart is de video online te bekijken op de kanalen van VICE Belgium.

Souria Cheurfi Festival coordinator, Psst Mlle

Auguste Ortsstraat 20-28