Transformers - van 3 oktober t/m 29 november in Beursschouwburg

Een focusprogramma met werk van o.a. Miet Warlop, Dennis Tyfus, Marlène Monteiro Freitas, Tristero, Ryan Trecartin & Lizzie Fitch, Florentina Holzinger & Vincent Riebeek, Hito Steyerl en Nicolas Provost.

theater - dans - performance - video - documentaire - muziek
Een focusprogramma over de transformatie van het menselijk lichaam, gedachten, de realiteit en de wereld rondom ons.
Van 3 oktober t/m 28 november 2014.

Check het volledige programma op de website van Beursschouwburg

Openingsweekend Transformers: 3 & 4 oktober

vr 3 oktober
19:00 - vernissage expo Dennis Tyfus (BE): "He means well" rarely means something good
20:00 Thomas Geiger (DE) - Festival of Minimal Actions - korte performance
20:30 Miet Warlop (BE) - Dragging The Bone - performance - wereldpremière
21:30 Bear in Heaven (US) + Soldier's Heart (BE) - concert
za 4 oktober
Vanaf 12:00 expo Dennis Tyfus: "He means well" rarely means something good + Black Box video: Nicolas Provost - "The Painters".
20:30 Miet Warlop - Dragging The Bone - performance
21:30 Transformers, the party. Het betere verkleedfeestje!
meer info

Overzicht programma

vr 3 oktober - za 29 november

Dennis Tyfus: "He means well" rarely means something good (solo expo)
Antwerps 'enfant terrible' Dennis Tyfus transformeert het gebouw én de medewerkers van Beursschouwburg. meer

Theater / performance / dans:

vr 3 - za 4 oktober
Miet Warlop (BE) Dragging the Bone - performance - wereldpremière
Wereldcreatie van Miet Warlops nieuwste werk. Een duik in de wereld tussen absurd theater en wonderlijke tablaux vivant. Haarballen, de palm van een reuzenhand, naaldhakken en een gedachtentunnel.
(deel van openingsweekend Transformers) meer

wo 8 - za 25 oktober
Helena Dietrich (DE) - Becoming Lili - performance
Duik in een kleerkast van een Brusselse hotelkamer en geef je je over aan een verkleedpartij voor gevorderden. I.s.m. Marriott Brussels meer

do 9 - za oktober
Tristero (BE) - I Know - theater - wereldpremière
Het Brussele Tristero gaat op zoek naar eeuwig leven en hoe dat er zou kunnen uitzien. meer

za 18 oktober
Globe Aroma (BE) - De Vooruitgangstraat - video / muziek
De bouw van het GEN (Gemeentelijk Express Netwerk) doet een straat in Schaarbeek verdwijnen. Kunstenaar Kinch probeert aan de hand van objecten een herinneringen de geschiendenis van deze straat te schrijven. meer

vr 24 - za 25 oktober
Marlene Monteiro Freitas (CV) - Paradise (Private Collection) - performance / dans - Belgische première
Een kleurrijke wervelwind van bestialiteit, horror, vleselijke vitaliteit, het carnavaleske en griezelige rituelen. meer

vr 7 - za 8 november
Charlotte Bouckaert & Steve Salembier (BE) - Bildraum - installatie / performance - wereldpremière
Wat is de invloed van onze herinnering op de beeldvorming van de werkelijkheid? Fotografe Charlotte Bouckaert en architect Steve Salembier zoeken het uit. meer

vr 14 - za 15 november
Florentina Holzinger (AT) & Vincent Riebeek (NL) - Wellness
Een orgie van kitch, mindfulness, Lana Del Rey, bodycultuur, cacao, zand, clubbing en olie. meer

vr 28 november
DE PLAYER (NL)Uoeia III/ That Global Glottis
Op zoek naar de verschillende gezichten van jodelen. meer

Filmprogramma:

do 16 oktober
Kranfilm (BE) - Metamorfoses
Een filmprogramma over identiteit, migratie en de algehele transformatie van de hedendaagse samenleving. meer

vr 17 oktober
Hans Bryssinck (BE) - Wilson y Los Más Elegantes - documentaire - wereldpremière
Bambuco is een Colombiaans muziekgenre dat kan worden beschouwd als een nationaal symbool. We volgen de 'making of' van een nieuw muzikaal trio die deze muziek wil gaan uitvoeren. meer

wo 23 oktober
Garth Marenghi's Dark Place - serie - gratis marathon
Geen focusprogramma zonder marathon: leun achterover voor de gigantisch arrogante maar compleet waardeloze fictieve horrorschrijver Garth Marenghi en zijn uitgever Dean Learner. meer

do 20 november
Karl Philips (BE) - 7 square metres - documentaire - Belgische première
Karl Philips groef in 2011 geen bar bier, maar een volledige caravan vol bier in op het terrein van Pukkelpop. Door de storm kreeg het project een onverwacht einde. Twee jaar later probeert hij (bijna) hetzelfde in het Deense Roskilde. meer

vr 21 november
Pieter Geenen (BE) - The Nation - documentaire - wereldpremière
Wie ben je als je woont in een land dat niet bestaat? De jonge Belgische cineast Pieter Geenen focust op het geïsoleerde volk van Nagorno-Karabakh, een regio in de Zuidelijke Kaukasus. meer

Black Box programma:

Onder de rode inkomhal van Beursschouwburg bevindt zich een kleine cinema, a.k.a. de Black Box. Naar aanleiding van Transformers toont Beursschouwburg elke week een andere video waarin 'seapunk', 'memes', groene schermen, Photoshop, Facebook-esthetiek en selfies samenkomen in een ode aan de post-internetkunst.

Met werk van Nicolas Provost (BE), Hito Steyerl (DE), Neïl Beloufa (FR/DZ), Rustan Söderling (SE), Ryan Trecartin & Lizzie Fitch (US), Pauline Boudry & Renate Lorenz en Shana Moulton (US).

meer

Auguste Ortsstraat 20-28