Tien Brusselse muziekcollectieven hosten Out Loud festival in Beursschouwburg

Het gratis muziekfestival 'Out Loud' van Beursschouwburg zorgt opnieuw voor lange zomeravonden met muzikale verrassingen. Al 17 jaar lang verandert het festival mee met de Brusselse muziekscene. Dit jaar strekt het zich uit over tien avonden gehost door Brusselse muziek- en nightlifecollectieven.

Juni belooft een maand vol muzikale ontdekkingen te worden voor wie de befaamde trappen van Beursschouwburg beklimt. Gilke Vanuytsel, muziekprogrammator van Beursschouwburg, vroeg aan Brusselse collectieven om een avond van Out Loud te hosten: “Dit jaar zijn het tien collectieven die ons laten kennismaken met nieuwe underground muziek in verschillende stijlen. Het is dus een écht festival waar je nieuwe genres en opkomende artiesten ontdekt. Zowel lokaal als internationaal, maar altijd met herkenbare Brusselse touch die de diversiteit van het muzieklandschap weerspiegelt.”

Het programma is hyperdivers: avant-garde pop van schiev, latinx van noannaos, grime en clubby beats gehost door Selena Alexa, punk en hardcore van Stadskanker, afrobeats, fusion en house van Jabanè Sessions en filmische elektronica van Polytope. Iedere avond biedt een unieke inkijk in wat de Brusselse undergound te bieden heeft.

woensdag 5 juni: Liaison Collective

Dit collectief van queer muzikanten met migratieachtergronden vond een tijdelijke thuis bij Globe Aroma. Momenteel houden ze een growfunding voor het opstarten van een eigen plek. Hun leden komen voornamelijk uit Georgië en zorgen op de openingsavond van Out Loud voor live muziek, performance, dj-sets en Georgische snacks.

• Henry Keller
  • Davit Mariamidze, Alma América, Ano Machavariani ​ & Mano Svanidze
  • AINCH1TH ​
  • AMINA 808
  • DJ KOUG
  • AMI

donderdag 6 juni: Sketchy Lines Records

Van Libanon, Iran en Algerije via Zwitserland en Frankrijk tot diep in de Brusselse moerassen – Sketchy Lines oprichters Donia en Kamoun brengen piekfijn gezelschap mee om de grenzen af te tasten tussen experiment en traditie, analoog en digitaal, fluïde dromen en loeihard dansen.

• Cinna Peyghamy (live)
  • Mycelcorps
  • Kamoun
  • NÂR (live)

vrijdag 7 juni: Polytope

Met visionaire onwetendheid profileert het jonge Brusselse collectief Polytope zich stillaan als alchemie-hobbyclub voor filmische elektronica. Op 7 juni nodigen ze Zero Crossing Point uit Grenoble, Fanny uit Marseille en K Means uit Bristol uit voor een gezellige en emotionele summer summoning op het dak.

Artiesten:

• Zero Crossing Point (live)
  • Fanny aka Layer
  • K-means

zaterdag 8 juni: Jabanè Sessions

Jabanè Sessions, het geesteskind van dj Bona Léa (Kameroen/Brussel), staat voor Afrikaans-diasporische energie en muziek. Samen met IMSOBABY (Congo/Genève) en Joliiah (Rwanda/Brussel) bekokstoven ze een rooftop homecoming vol afrobeats, house, baile funk, kompa en alles daartussenin.

• Imsobaby
  • Joliiah
  • Bona Léa
  • Femifè
  • Lila
  • Nausicaa

donderdag 13 juni: schiev

Na hun driedaagse festival in februari is schiev van de partij voor rooftop shenanigans met een documentaire, een cyber-nimf, Brusselse neo-grunge en Italiaanse lofi melancholie.

• xaxalxe
  • schiev 2024 documentary
  • échec
  • nonna rina

vrijdag 14 juni: AB x Selene Alexa

Een banger van een club night met Cassius Select, Brusselse rapper Dracoboy, de nieuwe live band van de legendarische Gaika en een showcase van Oroko Radio met dj-sets van Ohjeelo (Ivoorkust/Parijs) en Emma Korantema (Ghana/Londen).

• Cassius Select
  • DracoBoy
  • GAIKA (live)
  • Oroko Radio Showcase met Ohjeelo en Emma Korantema

zaterdag 15 juni: Stadskanker

Stadskanker is een even knuffelbaar als tegendraads Brussels platform voor onconventionele muziek. Bereid je voor op een rauwe, vettige, vrolijke en Belgische line-up.

• Mind Rays
  • Crouch
  • VAAG
  • Blitzer
  • A.D.A.T Massive
  • Filthy Slappy
  • BØRDEL
  • Daisy Ray

donderdag 16 juni: Fortune Collective

Fortune Collective is een bizar allegaartje Franse artiesten die muziek en performance mengen tot een hilarische en verwarrende droom waaruit je klaarhelder ontwaakt. Hun line-up wiegt heen en weer van gedeconstrueerde elektro en pruilende pop naar twinkelende triphop en euforische doedelzakken. ​

• Bilou (live)
  • UTO ​ (live)
  • Romy Alizée (performance)
  • Armand Bultheel (live)
  • Lucie Garrigues (performance)
  • Jazz Lambaux (live)
  • Toro/Azor (live)
  • Plus petit que trois (live)

vrijdag 21 juni: Momsnightout

Met liefde voor verschillende genres creëren dj's Fatoosan en Illsyll met Momsnightout een plek om hun favoriete muziek te delen met een meestal uitzinnig dansend publiek. Tijdens hun avond op het dak van Beursschouwburg wisselen een nonkel, neef en meer leden van de Goodfellaz-familie elkaar af achter de draaitafels.

• Pan Pan B2B Seans
  • Catwar
  • Unc & Phew
  • DJ Shoplifter

zaterdag 22 juni: noannaos ​

Noannaos (no one knows) is het collectief en label van Ashley Morgan, Pippin en Susobrino. Hun sound is een fusie van electronic spice, field recordings, traditionele Zuid-Amerikaanse percussie en hip-hop. Voortdurend op zoek naar nieuwe geluiden kan je hen samen met King Kami, DJ Hidrataccioni en NMSS op het dak van Beursschouwburg vinden op de laatste dag van Out Loud die tot 5 uur 's ochtends doorgaat.

• King Kami
  • DJ Hidrataccioni
  • NMSS
  • Noannaos dj’s