The Kids Are All Right - openingsweekend 2 & 3 oktober

Een programma over generaties, familiebanden en erfenissen

theater - dans - beeldende kunst - film & video - debat - ontmoeting - muziek - feest

We hebben net onze 50e verjaardag achter de rug. Het was een mooi jaar met een prachtig feest voor oude bekenden en nieuwe gezichten. Wat een plezier om al die verschillende ‘Beursschouwburg-generaties’ onder één dak samen te zien.

Het bracht ons bij de volgende vraag: wat geeft het als meerdere generaties samenkomen op één plaats, samenleven in één stad, overleven in dezelfde wereld? Wat is het om oud te worden in Brussel, een stad die steeds verjongt? Of hoe is het om je kinderen te zien opgroeien in een land met een andere cultuur dan diegene waarin jij opgegroeid bent? En hoe reageren jonge mensen op onze stad?

Met o.a. Sachli Gholamalizad , Meggy Rustamova, P.A.R.T.S., Sarah Vanagt, Sirah Foigel Brutman & Eitan Efrat, Pauline Oliveros en vele, vele anderen...

We laten dit najaar kunstenaars aan het woord die nadenken over (hun) familiebanden, we zijn benieuwd naar de gebruikelijke generatiekloven, nodigen artistieke families uit en gaan op zoek naar datgene wat de ene generatie achterlaat voor de volgende.

Ook al bestaan we 50 jaar, we zijn er voor een jong publiek (althans jong van geest). We staan klaar met een programma dat samengesteld is met en voor mensen die jonger zijn dan ooit. We slaan hiervoor de handen in elkaar met het Brusselse jeugdtheater BRONKS, JES (Jeugd en Stad), P.A.R.T.S., en vele vele anderen.

Zoek samen met ons naar alle betekenissen achter The Kids Are All Right. Een boeiend programma ontstaat namelijk niet alleen, maar laat zich vertakken in de hoofden van vele bezoekers.

Programmma openingsweekend op 2 en 8 oktober:

VRIJDAG 2 OKTOBER
17:00 - Beurskafee open (mét nieuw meubilair) + nieuwe mural door de Antwerpse kunstenaard Denie Put
19:00 - Vernissage solo tentoonstelling Meggy Rustamova - Observations
We geven carte blanche aan Meggy Rustamova (°1985). Ze woonde tot haar achtste in Tbilisi, Georgië en trok daarna met haar moeder naar België. Haar werk - video’s, performances, installaties met een diepe poëtische ondertoon - sluit naadloos aan bij de generatie - en familiethematiek die we in The Kids Are All Right uitspitten. meer
19:00 - Vernissage Mario Pfeifer - Approximation in the digital age to a humanity condemned to disappear (loopend screening in Black Box)
Approximation speelt zich af op Shunuko, een eiland dat we vandaag kennen als Isla Navarino, in Zuid-Patagonië, Chili. Mario Pfeifer observeerde er  de Yaghan, een volk dat zich duizenden jaren geleden voor het eerst in de regio vestigde. meer
19:00 - Daniel Hellmann - Full Service
Twee performers staan klaar om al je wensen, verlangens en noden te ledigen. Onmiddellijk en ter plaatse. Geen reservaties, enkel een vrije bijdrage voor de geleverde dienst.  meer
20:30 - Davis Freeman - Fathers & Sons PREMIERE
Stel je voor dat je je ouders alles kon zeggen wat je wil, hen écht kon zeggen wat je van hen denkt. Hen kon loven en kraken. En dat jij nét hezelfde konden doen bij jou. Zonder gevolgen. Dit is Fathers & Sons, het moment waarop twee families, voor het publiek, hun kaarten op tafel gooien. meer
20:30 - concert DENGUE FEVER (US/KH)
Khmer pop & psycho rock! meer

ZATERDAG 3 OKTOBER
12:00 - solo tentoonstelling Meggy Rustamova - Observations
+Mario Pfeifer - Approximation in the digital age to a humanity condemned to disappear (loopend screening in Black Box)
14:00 - Decap Thé Dansant
Op zaterdagnamiddag kan je bij ons terecht voor een good old dansnamiddag, aangevuurd door nostalgische orgelklanken. Thé dansant! Breng al je kinderen, je flexibele ouders, je buren, tantes, nonkels en bedovergrootouders mee. Iedereen op de dansvloer! - Gratis!
17:00 - rondleiding op de tentoonstelling Observations - Gratis!
19:00 - Daniel Hellmann - Full Service
20:30 - Davis Freeman - Fathers & Sons
22:00 - Decap Beat Machine ikv Nuit Blanche

WELKOM!

Het volledige programma van The Kids Are All Right vindt U op onze website, maar we lichten hieronder een aantal zaken voor U uit.

We zetten, naar goede gewoonte, ook een aantal lekkere kersen op de focusprogramma-taart - helemaal in de lijn van het thema: een bingonamiddag in het Beurskafee, een dansnamiddag voor jong en oud tijdens het openingsweekend, een talentenjacht voor iedereen tussen 0 en 100 (van Pagannini-baby's tot yoga-bomma's) én, The future takes over een artistiek vakantiekamp voor tieners tijdens de herfstvakantie.

Hieronder een paar highlights uit het programma:

PODIUMKUNSTEN:
het volledige programma vindt U hier

Vr 23 & za 24 oktober - 20:30
Sachli Gholamalizad - A Reason To Talk (English version)
Sachli Gholamalizad is in Iran geboren en vluchtte op 5-jarige leeftijd met haar familie naar België. In A Reason To Talk gaat ze op zoek naar de wortels voor de moeilijke relatie met haar moeder. lees meer

Beursschouwburg <3 BRONKS
Vr 6 & za 7 november

19:00 @ BRONKS
Britt Hatzius (DE/UK) - BLIND CINEMA
In BLIND CINEMA zit een volwassen publiek geblinddoekt in de duisternis van een filmzaal. Een rij kinderen achter hen beschrijft fluisterend in hun oor de film die enkel zij kunnen zien. lees meer

21:00 @ Beursschouwburg
Ula Sickle (CA/PL)/kleinVerhaal - Voor Ons / Pour Nous

Ula Sickle werkte samen met vijf jongeren met verschillende achtergronden, maar allen met een voorliefde voor dans en muziek. Deze jongeren surfen, streamen, rippen naar hartenlust en slaan er toch in om met al dat materiaal een heel individuele en originele voorstelling te maken. lees meer

BEELDENDE KUNST: Meggy Rustamova (BE/GE/AS) - Observations
3 oktober t/m 28 november, wo - za, 12:00 - 18:00 (za 13:00 - 19:00). Vernissage: 2 oktober, 19:00.
gratis

Haar werk - video’s, performances, installaties met een diepe poëtische ondertoon - sluit naadloos aan bij de generatie - en familiethematiek die we in The Kids Are All Right uitspitten. De aanwezigheid van Rustamova’s moeder in de video M.A.M. (My Assyrian Mother) zal samen met haar zelfgeschreven kronieken over fictieve figuren en fotografische geluidsinstallaties door de expo meanderen.
Voor Rustamova staat de observatie en inhoudelijke analyse van het beeld voorop. Ze zoekt naar verhalen - met een dosis absurde humor en een zweem van melancholie - die zweven tussen verbeelding en werkelijkheid. Ze creëert een universele vertelling, weergegeven door beeldende metaforen. Ze doet dit op een veelzijdige manier, zonder zich louter te focussen op één specifiek medium. meer

VIDEO: BLACK BOX LOOPED SCREENINGS
wo - za: 13:00 - 22:00
gratis

​In de allerkleinste ruimte van Beursschouwburg (de Back Box) tonen we wekelijks een andere film.  Dit najaar behandelen alle films hetzelfde thema (generaties, familiebanden) en onderzoeken ‘legacy’ in een meer etnografische context. Erfenissen, tradities, rituelen, bijzondere familiegeschiedenissen en - verhalen komen aan bod, net als het doorgeven van kennis in kleine gemeenschappen (of net in zeer grote) of de blik van een jonge generatie versus die van een oudere…

! EXTRA !: PIZZA + FILM
Elke woensdag om 20:00 organiseren we een collectief kijk-moment. We nodigen een expert uit die de film inleidt (de expert wordt gekozen op basis van het onderwerp) en wij zorgen voor pizza! Voeten onder tafel, blik op het scherm!

FILMPROGRAMMA:
Het volledige programma vindt U hier

Sarah Vanagt - De Ontwaring (PREMIERE) & In Waking hours
donderdag 22 oktober - 20:30
De Brusselse filmmaakster Sarah Vanagt stelt een programma voor met twee van haar recente films (premiere De Ontwaring & In Waking Hours) in combinatie met kortfilms uit de begindagen van de cinema. Meer

Gerard-Jan Claes - Itinerary of a Ciné-Child: On Cinema at the Cinema (marathon)
donderdag 19 november - 17:00
De jonge Brusselaar Gerard-Jan Claes (o.a. documentaire "Rain" over Rosas) presenteert een marathon van één van de meest toonaangevende filmprogramma's uit de VS. Meer

Beursschouwburg is een multidisciplinair huis van kunst en reflectie, een open ontmoetingsplek met haar wortels diep verankerd in de Brusselse realiteit. Hier omarmen we het lokale, het globale en het glocale.

Beursschouwburg functioneert als een platform voor presentatie en ontwikkeling van uiteenlopende kunstpraktijken en onderzoek. Een netwerk waarin try-out, experiment en ondersteuning voor kunstenaars, collectieven, denkers centraal staat. Een hub die normativiteit bevraagt en nieuwe verhalen verwelkomt.

Via betekenisvolle samenwerkingen creëren we programma’s die kruisbestuivingen tot stand brengen tussen vele publieken, vormen en genres, kunst en alledaagse realiteit, gevestigd en opkomend, urgentie en vreugde.

Auguste Ortsstraat 20-28