Performance, theater en dans in februari, maart en april

Hannes Dereere & Silke Huysmans, Revital Cohen & Tuur Van Balen, Nora Chipaumire, Jaha Koo, Sonja Jokiniemi, Begum Erciyas, Rabih Mroué, Ana Borralho & João Galante en Jan Martens.

Dinsdag 19 december 2017 —

Foto: Jaha Koo, Cuckoo, 23 & 24 februari © Eunkyung Jeong / Wolf Severi

Vr. 9 & za. 10 februari, 20:30
Hannes Dereere & Silke Huysmans (BE) - Mining Stories
theater

Mining Stories is een documentaire theaterperformance over een recente mijnramp in Brazilië, waar Silke Huysmans opgroeide. In een streek waar drie op vier mensen in de mijnindustrie werken, voelt de ramp aan als een tabula rasa.

Za. 10 februari , 17:00
Revital Cohen & Tuur Van Balen - Exploitation
screening / performance / lezing

Een filmvertoning, prestatieoverzicht en panelgesprek over de relaties tussen China en Afrika, artistieke productie en ambachtelijke mijnontginning in Oost-Congo.

Mining Stories Exploitation maken deel uit van Mine The Gap, een driedaagse focus rond mijnbouw, met naast performance en film ook debatten, lezingen en een simulatiespel. I.s.m. Fairfin, Oikos, Brussels Academy en Catapa

Vr. 16 & za. 17 februari
Nora Chipaumire (ZW/US) - Portrait Of Myself As My Father

dans

Een postkoloniale boxmatch toont hoe conflicten van generatie op generatie worden overgedragen. Eén ding blijft duidelijk: in deze prijskamp is er geen ontsnappen aan hun huidskleur.

☛ Nagesprek op 16 februari met Aimée-Fidèle Mukunde (Minderhedenforum).

☛ Op zaterdag 17 februari is er naar aanleiding van de voorstelling Portrait Of Myself As My Father een Reading Group. Aan de hand van teksten wordt er op zoek gegaan naar een begrippenkader rond het concept 'people of colour'. Meer info & reserveren

Vr. 23 & za. 24 februari
Jaha Koo (KR/NL) - Cuckoo
theater / lecture performance

Ver verwijderd van zijn vaderland ervoer Jaha Koo een gevoel van isolement toen zijn elektrische rijstkoker hem op een dag meldde dat zijn maaltijd gereed was. In Cuckoo vormen rijstkokers zijn enige medespelers. Samen met de toestellen neemt Koo je mee op een reis doorheen de laatste twintig jaar van de Koreaanse geschiedenis, aan de hand van persoonlijke ervaringen en politieke gebeurtenissen.

☛ Cuckoo maakt deel uit van de focus Digital Detox. Met verder nog de screening van de video Life Imitation van Chen Zhou en de 'Digital Detox Party'.

Vr. 16 & za. 17 maart
Sonja Jokiniemi (FI) - Blab
dans

Letterlijk betekent 'blab' gekwebbel, geklets, betekenisloos gepraat. De Finse danseres en choreografe Sonja Jokiniemi gaat op zoek naar waar taal tekortschiet en de mens deel gaat uitmaken van iets onmenselijks.

Vr. 23 & za. 24 maart
Begüm Erciyas (TR) - Voicing Pieces
installatie

Voicing Pieces wordt je eigen stem de protagonist. In de intimiteit van een geluidsdicht mini-theater word je zelf de toeschouwer van je eigen stem.

☛ Voicing Pieces maakt deel uit van de focus Poetry Is Not A Luxury een driedaagse ode aan Audrey Lorde's bekende essay Poetry Is Not A Luxury met verder onder andere Jaamil Olawale Kosoko, Louis Vanhaverbeke, Samira Saleh en Herman Asselberghs.

Vr. 13 & aa 14 april
Rabih Mrou
é (LB) - Sand in the Eyes
lecture performance - Belgische première

In Sand in Eyes verkent de Libanese kunstenaar Rabih Mroué de beeldpolitiek achter de wervingsvideo’s van IS. Hij onderzoekt niet alleen wat de video’s onthullen over de aantrekkingskracht om jongeren te winnen voor islamistische propaganda – maar bevraagt ook de onderliggende strategieën in de manier waarop staat en samenleving met deze propaganda omgaan.

Vr. 20 & za. 21 april
Ana Borralho & João Galante (PT) - Trigger of Happiness
performance

Via de dromen en verwachtingen van een 12-tal Brusselse jongeren, voor wie de toekomst een vaag iets is, herdenken Borralho & Galante onze huidige manier van samenleven in een snel veranderende wereld.

Do. 26, vr. 27 & za. 28 April
Jan Martens (BE) - Rule of Three
dans

Een gedanste performance die het midden houdt tussen concert van drummer NAH en vertelling. In Rule of Three voelt de vibe van een hardcore nachtclub aan als het verdwalen in een boek.

☛ In het kader van de Dag van de Dans op 28 april.

☛ NAH staat de week voordien, 19 april, op het muziekprogramma van Beursschouwburg, samen met het Brusselse Trashpop trio Stakattak.

26 - 28.04 - dance: Jan Martens - RULE OF THREE

16 & 17.03 - dance: Sonja Jokiniemi - Blab

23 & 24.02 - theatre - Jaha Koo - Cuckoo

16 & 17.03 - dance: Nora Chipaumire - Portrait of Myself as my Father