La Kermesse héroïque

La Kermesse héroïque is een driedaagse kunstenfestival. Het is de eerste editie van de EUROPALIA RESIDENCY AWARD, een initiatief van de EUROPALIA-kunstbiënnale in België. Naar aanleiding van haar dubbele verjaardag, 45-jaar bestaan en 25 festivals, verscherpte EUROPALIA immers haar missie en komt er een grotere focus op nieuwe creaties en op uitwisselingen tussen de artistieke scènes in Europa en in de gastlanden.

Met de RESIDENCY AWARD wil Europalia aan opkomende curatoren en kunstenaars een residentie en netwerk in het gastland aanbieden, gevolgd door een toonmoment in België. De eerste editie bracht twee curatoren en twee kunstenaars naar Istanbul.

13 - 15 januari 2016 - La Kermesse héroïque
In Beursschouwburg en Midpoint + 'Meet the Curator' op 8 januari, 11u

I.k.v. EUROPALIA RESIDENCY AWARD i.s.m. Beursschouwburg

Artiesten: Laurie Charles en Marnie Slater met Olivia Dunbar en Steev Lemercier
Curatoren: Alberto García del Castillo en Louise Osieka

Noteer alvast: 'Meet the curator' op vrijdag 8 januari 2016, 11u in Beursschouwburg:
Curatoren Alberto García del Castillo en Louise Osieka zullen tijdens een informele rondetafel het project aan de pers en partners voorstellen. Welkom (graag bevestigen via [email protected]).

La Kermesse héroïque* vindt plaats in zowel Beursschouwburg als de bar & café Midpoint, op het einde van de Vlaamse Steenweg, allebei otmoetingsplaatsen voor de locale Brusselse artistieke scene.

In Beursschouwburg zullen tijdens La Kermesse héroïque twee nieuwe nieuwe werken door Laurie Charles en Marnie Slater in première gaan.

De bar & café Midpoint wordt een boek (uitgegeven door Théophile's Papers) met interviews over het leven  in Midpoint officieel voorgesteld. Het festival sluit af met een concert  van "Meerman" Steev Lemercier en een DJ set met Olivia Dunbar

meer info

*De titel van de driedaagse verwijst naar de film La Kermesse héroïque, uit 1935. Het is een iconoclastische, romantische, campkomedie geregisseerd door de Belgische cineast Jacques Feyder. Het verhaal speelt zich af in 1616, tijdens de Spaanse bezetting. De inwoners van de stad Boom, in de provincie Antwerpen, zijn volop voorbereidingen aan het treffen voor hun kermis wanneer ze vernemen dat de Spaanse troepen in hun stad zullen overnachten. De burgemeester van de stad is getraumatiseerd door de herinneringen aan de schade die de Spanjaarden in de 16de eeuw berokkenden en ensceneert zijn eigen dood; samen met de belangrijkste mannen van de stad duikt hij onder. De vrouw van de burgemeester, Cornelia, grijpt de macht voor zichzelf en de vrouwen van Boom. Ze verwelkomt de Spanjaarden hartelijk en die richten daardoor geen kwaad aan tijdens hun verblijf. Zolang de troepen in de stad zijn, blijft de nieuw verworven macht van de vrouwen onbetwist.

La Kermesse héroïque, 13 - 15 januari 2016 - het volledige programma:

Woensdag 13 januari
19u, @Midpoint (Vlaamsesteenweg 189, 1000 Brussel)

Midpoint book launch

Dit boek schetst een fragment uit de geschiedenis van Midpoint Café & Bar in Brussel van 2011 tot vandaag, via interviews met één van de eigenaars en enkele vaste klanten.

In Brussel rijden er ’s nachts maar weinig trams. Dus misschien wil je wel wandelen naar Midpoint, in het westelijke deel van de stad. Misschien is er vanavond wel een afterparty of viert men er een verjaardag , organiseert een vriend één of ander kunstproject en speelt een DJ dat liedje dat je zo graag hoort. Of misschien hebben de mensen vanavond gewoon zin om te dansen? Schitterend! Je hebt een drukke nacht voor de boeg! Of gewoon één van die nachten in Midpoint.

Interviews met Fatma Arar, Nick Bastis, Carles Congost, Gro Gravås, Jean-Paul Jacquet, Lars Laumann, Stefanie Snoeck, Harald Thys en Margot Vanheusden. Geredigeerd door Laurie Charles, Alberto García del Castillo, Louise Osieka en Marnie Slater. Vormgegeving door Alexis Jacob en uitgegeven door Théophile’s Papers.

website Théophile's Papers

Donderdag 14 januari
19u @Beursschouwburg
Laurie Charles, Love of Matter
 première 2016

Love of Matter is een magisch-realistische film die zowel historische evenementen als andere gebeurtenissen heropvoert. De film bevindt zich ergens tussen wetenschap en fictie en vermengt theatrale, geënsceneerde beeldenreeksen en opnames gemaakt in verschillende wetenschapsmusea met een bibliotheek van beelden verzameld tijdens diverse reizen: een kamer in Brussel, een appartement in Istanbul en ergens in de buurt van Toulouse.

Ecologie, dat zijn verbindingen. Het is het verband tussen alle levensvormen, maar ook tussen levensvormen en niet-levensvormen. Er zijn gemeenschappen die vanuit de marge oplossingen bedenken voor een duurzaam leven; wetenschappers die de mogelijkheden van het leven op Mars en exoplaneten verkennen; academici die zich afvragen of een bionische mens zou kunnen leven in een nieuw gecreëerde omgeving (niet in staat te leven in de eigen vervuiling); landschappen veranderen en imiteren, onafhankelijk, menselijke technologieën; hedendaagse fictie vertelt over de dystopische milieu-apocalyps. Het is een verhaal zonder einde.

Op de première van Love of Matter zal France Frites optreden. De groep fungeert als een organisme: iedere muzikant kan op elk moment om het even welk instrument bespelen. France Frites bestaat uit Amaury Daurel, Victor Delestre, Lucas Furtado en Hector Latrille.

Spelen mee in Love of Matter: Ismaël Bennani, Vaast Colson, Hector Latrille, Clare Noonan, Marnie Slater, Dennis Tyfus, Sébastien Versluys en special guests. De soundtrack is een originele compositie van France Frites. Hélène Clerc-Denizot is de sound engineer. Hans Bruch Jr. en Benjamin Blaquart assisteerden bij de postproductie. Lia Vial en Rémi Groussin assisteerden tijdens de opnames in Brussel en Toulouse.

Website Laurie Charles

Vrijdag 15 januari
19u @Beursschouwburg
Marnie Slater, By Written I Mean Made

By Written I Mean Made is een performance op basis van fragmenten van dialogen die teruggevonden zijn in een map met efemere verschijnselen, bijgehouden door het Jersey Archive. De map maakt deel uit van een verzameling brieven, kranten magazineknipsels, antipropaganda, dagboeknotities, lijsten, recepten, identiteitsdocumenten, kladteksten, tekeningen, negatieven en foto’s, door een inwoner van het eiland Jersey geschonken aan en nu bewaard door het archief. Deze inwoner verwierf het materiaal kort na de dood van Marcel Moore en een tijdje na de dood van Claude Cahun. Marcel Moore en Claude Cahun verhuisden voor Wereldoorlog II naar het eiland. Voor ze op Jersey woonden, woonden Marcel Moore en Claude Cahun in Parijs. Tussen Wereldoorlog I en Wereldoorlog II waren Marcel Moore en Claude Cahun af en toe betrokken bij de surrealistische beweging. Marcel Moore en Claude Cahun waren geliefden. Net zo goed als ze Marcel Moore en Claude Cahun waren, waren Marcel Moore en Claude Cahun ook Suzanne Alberte Malherbe en Lucy Renee Mathilde Schwob. Suzanne Alberte Malherbe en Lucy Renee Mathilde Schwob waren stiefzusters. Ze woonden in een groot huis aan zee. Of Clare, Liz en Marnie woonden en Marcel en Claude. Madonna, Mary en Peter woonden in een groot huis. En anderen woonden aan zee.

Een performance door Marnie Slater, met Liz Allan, Clare Noonan en anderen.

Muziek door NAR. Materiaal gebruikt met de toestemming van Jersey Heritage.

Website Marnie Slater

Vrijdag 15 januari
22u @Midpoint
Steev Lemercier + Olivia Dunbar

Steev Lemercier is muzikant en zanger. Hij bracht Merman Tales op kunstenfestivals en biënnales in Cyprus, Venetië, Istanbul en Berlijn in de loop van 2015. Het jaar daarvoor kreeg hij een plotse openbaring:

“Ik was aan het zwemmen voor de Siciliaanse kust, waar de Middellandse Zee de Ionische Zee ontmoet. Ik realiseerde me hoe belangrijk het is om niet te vergeten waar we echt vandaan komen en waaruit we bestaan. Ik begon een zoektocht die ik ‘Merman Tales’ noemde: verhalen met een twist waarin matrozen, zeemeerminnen, parels, gouden onderzeeërs en zoute tranen nieuwe horizonten openen, het menselijke bloedbad erkennen en een nieuwe wereldorde verheerlijken. Sommige merpeople komen naar het wateroppervlak en brengen nieuwe noties van liefde en kennis om de bovenwereld beter te maken.

Vandaag werd ik wakker en herinnerde ik me dat wat gebroken is moeilijk te herstellen valt maar,
ik trok mijn donker wordende ogen verder open en keek naar de wereld,
als een openluchtoester waar ik mijn eigen parel gevonden had
als een onschatbare nieuwe dag.”

Olivia Dunbar is een in Berlijn gevestigde schrijfster en kunstenares die deejayt onder de pseudoniemen _mindfulness101 en BBALL + REALTEENSLUTS.

some.things are true is één van haar gedichten:

“picture that yr on a cliff
but it’s in a dream
so u get confused a little
in terms of if yr gonna jump
but actually u probably will anyway

i pissed into a bottle when i woke up
when he liked yr surface
u sat pretty heavy

what gets internal only matters when one is high
for example, the fact of energy is that”

Auguste Ortsstraat 20-28